Recenzii Lemn

29 decembrie 2010, 12:28
Dan C. Mihăilescu:  „Aşteptând ceasul de apoi“, o revelaţie.
[….] Încep cu Frumoasele străine, de Mircea Cărtărescu, şi Amor intelectualis, de Ion Vianu. Imediat le adaug revelaţia care a fost romanul Aşteptând ceasul de apoi, de Dinu Pillat şi târzia descoperire a tulburătoarelor Pătimiri şi iluminări din captivitatea sovietică, de Radu Mărculescu, carte apărută iniţial în 2000 şi reeditată acum la Humanitas. Vin apoi jurnalele lui Gabriel Liiceanu (Întâlnire cu un necunoscut) şi Andrei Pleşu (Note, stări, zile), „dosarul” Dorin Tudoran (Eu, fiul lor), volumul colectiv De ce m-am întors în România, coordonat de Sandra Pralong, Horia-Roman Patapievici cu Ultimul Culianu,Cartea întrebărilor, de Ioana Pârvulescu şi 10 eseuride Sorin Lavric. Două romane puternice – Mutilare, de Dan Stanca (oricât m-a încercănat lectura) şi Noapte bună, copii, de Radu Pavel Gheo, alături de savuroasele amintiri ale lui Niculae Gheran din Arta de a fi păgubaş,vol.II, Oameni şi javre. Şi două traduceri care mi-au mers la suflet : Vasili Grossman, Viaţă şi destin, Amos Oz, Să nu pronunţi : noapte.
În sfârşit, „premiul de excelenţă” : minunatul album Lemn, cu biserici din nordul Olteniei, realizat de Luiza Zamora şi Şerban Bonciocat.
***

Dilema Veche: Ce mi se-ntîmplă,

nr. 359, 30 dec. 2010

Dan C. Mihăilescu: Două inconştienţe. Una dulce, alta amară

[….] Noroc, însă, că întâmplarea mi-a scos în cale, la numai două zile după revelaţia amară a inconştienţei de mai sus, o altă formă, antinomică, de (dulce) inconştienţă, venită dinspre lumea aleşilor binecuvântaţi cu harul dăruirii, cu iubire de artă, etnologie, arhitectură şi antropologie, plus talent cât cuprinde. Şi cu o profundă, sfios decentă, dar nu mai puţin ardentă trăire a ortodoxiei în spaţiul satului românesc.

Este vorba despre Luiza Zamora, istoric de artă, şi Şerban Bonciocat, designer specializat în fotografie de arhitectură, autorii frumosului album Lemn. Biserici din Nordul Olteniei, apărut sub egida Ordinului Arhitecţilor din România şi AFCN, cu sprijinul „West Group Arhitecture”, prefaţă de Corina Popa, postfaţă de Laura Jiga-Iliescu, şi la a cărui lansare am vorbit în seara zilei de 15 decembrie, la librăria „Cărtureşti” de la MŢR.

De ce inconştienţă? Şi de ce nu amară, ci dulce-amăgitoare, adică, la drept vorbind, terapiecuratăîn peisajul nostru de dezmăţ autodistructiv ? Asta o să va povestesc săptămâna viitoare.

Până atunci, vă doresc linişte sufletească, iubire în casă şi bună petrecere la intrarea în noul an!

***

Ziarul Financiar: Biserici de lemn din Nordul Olteniei

23 dec 2010

Stelian Țurlea

[….] Cu o săptămână înainte de Crăciun, la Muzeul Ţăranului Român a fost lansată o admirabilă lucrare bilingvă (română şi engleză) intitulată Lemn. Biserici din nordul Olteniei*, al doilea album consacrat patrimoniului naţional din această zonă, după “Cule. Case boiereşti fortificate”. Albumul are la bază o cercetare de aproape doi ani de studiere comparativă a bisericilor de lemn din nordul Olteniei şi sudul Transilvaniei. [….]

***

Ramuri: Bisericile de lemn în actualitate

nr. 2/2011

Luiza Barcan

[….] Volumul Lemn – biserici din nordul Olteniei pune mult accentul pe elementele pitoreşti prezente în interiorul acestor lăcaşe, pe detalii care uneori sunt secundare ca semnificaţie fenomenului extrem de extins al ctitoririi de biserici din lemn, nu doar în Oltenia de nord, ci în mai toate provinciile româneşti. Albumul este, în ansamblu, un instrument util de lucru, ales din punct de vedere vizual, pentru cei care în viitor vor dori să aprofundeze studiul monumentelor de acest tip. Fiindcă a înţelege pe deplin ce a însemnat biserica de lemn în istoria spirituală a românilor şi a întregului spaţiu balcanic presupune un efort pluridisciplinar, mult mai aplicat şi mai centrat pe înţelegerea cauzelor profunde ce au determinat apariţia şi proliferarea fenomenului. [….]